Inspirationskällor.


Såhär i arbetet med att föra över gamla grejer från gamla datorer och organisera gamla bilder i mappar och sånt ramlade jag över lite gamla kent-bilder som jag glömt bort att jag hade sparade.

De låg där, väl dolda, i en mapp vid namn just "kent-bilder".

Och det var ju en minnenas kavalkad.
Inte den första i dessa långa kvällar av bläddrande genom gamla mappar som inte varit öppnade på år och dar.

Och det slog mig plötsligt att mycket av det vi gör, tänker, tycker och säger beror på att vi har blivit insprerade att göra och tycka och tänka så av förebilder. Förebilder som man nästan har glömt, men som satt enormt stora spår i oss.
Som i det här fallet, trots att jag inte är någon fotograf, när jag väl fotograferar så har jag en förkärlek för vissa motiv.
Gamla trasiga hus till exempel. Gamla industrier och annat som är fult. Fast som blir vackert just för att det är fult. Typ.
Det och motsols-bilder. Det är mina favoriter.

Och kan det månne bero på att jag spenderat hela min tonårstid med att sitta och bläddra i bookletsen tillhörande mina kentskivor, fulla av fotografier tagna av Jonas Linell, som mest fotograferade gamla industriskelett och sol som skiner mellan ett dis av grenar, fotografier som var så vackra i mina ögon att jag kunde titta på dom i timtal.

Det har aldrig slagit mig förut att det är därifrån den förkärleken kommer.



Foto: Jonas Linell



Foto: Jonas Linell



Och jag dårå. Härom dagen. Med något sämre utrustning och något sämre fotosinne... :)
Och det här är en av måååånga sånahär bilder..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0